Vad handlar modulen om?
Jag tror du tänker att du förstår vad du tror jag sa, men jag är inte säker på du inser att vad du hörde, inte var det jag menade!
Ja, kommunikation är inte alltid helt lätt.
Så hur blir det när kulturella skillnader även spelar en roll för kommunikationen?
Vad kännetecknar egentligen interkulturell kommunikation?
Och hur skiljer den sig från andra typer av kommunikation?
Syftet med denna modul är att ge dig möjlighet att gå på djupet med den process som kommunikation är. Du får möjlighet till att vässa din blick för hur vår kulturella bakgrund påverkar vår kommunikation i mötet med andra människor.
Ibland går det snett med kommunikationen. När missförstånd uppstår blir vi varse att kultur på något sätt spelar en roll och medverkar till att vi inte förstår varandra. Men vi vet inte alltid på vilket sätt och hur vi ska hantera att kulturen ”ställer till det”.
I denna modul får du mer kunskap om vad interkulturell kommunikation är, hur du kan reflektera både över din egen och andras kommunikation samt verktyg till att kommunicera konstruktivt i interkulturella möten.
Så här genomför du modulen steg för steg
Jobbar du i grupp? Då är det viktigt att en av er intar rollen som samtalsledare och lotsar er genom modulen. Läs om hur du förbereder och leder samtal i Kompetensverkstaden under menypunkten Vägledning till samtalsledaren.
- Läs först igenom kompetensmålen som står här till höger. Detta kan underlätta för dig i ditt lärande. Fundera gärna på vilka lärdomar som känns viktiga att få med för just dig.
- Titta på filmen där Mette Lindgren Helde, utbildare i interkulturell kompetens, berättar om interkulturell kommunikation. Sätt av lite tid till att reflektera över filmen, enskilt och/eller i grupp.
- Om du är samtalsledare läs teoritexten, som ger mer bakgrundsinformation, teori och modeller som hör till ämnet under ”Läs en text”. Om du inte är samtalsledare vänta med att läsa teoritexten tills du/ni har gjort aktivitet 2 och 3.
- Genomför en eller flera aktiviteter i grupp ledd av samtalsledaren enligt instruktionerna eller arbeta med dem själv.
- Ta en dialog och reflektera med en kollega utifrån reflektionsfrågorna nedan eller reflektera själv genom att fundera eller genom att skriva.
- Använd gärna en loggbok till dina reflektioner, det är bra för ditt lärande. Du kan antingen välja ett eget anteckningsmaterial eller använda vår version, som du kan ladda ner här.
Titta på filmen Interkulturell kommunikation
Läs en text
Kulturella skillnader blir synliga i hur vi gör och säger – i vår kommunikation. Vi upptäcker oftast först att kultur på något sätt påverkar kommunikationsprocessen om vi själva eller den andra inte gör som förväntat i situationen.
Ändå går det inte alltid att peka ut precis hur kultur påverkar kommunikationen mellan oss. Många andra faktorer än just kultur spelar nämligen en roll för hur vi skickar, tar emot och tolkar information.
I texten nedan får du svar på vad interkulturell kommunikation är och hur du lyckas bättre med att kommunicera i ett interkulturellt möte.
Genomför aktiviteten
Att hälsa
Syftet med denna aktivitet är att bli varse egna reaktionsmönster när det sker något oväntat i ett interkulturellt möte. Deltagarna kommer reflektera kring hur egna reaktioner i kommunikationssituationer kan överraska oss så att vi glömmer att vara nyfikna på det som ligger bakom en viss handling samt kring vad kommunikation egentligen är.
Instruktion Kort för utskriftTypiskt svenskt! Eller?
Syftet med denna aktivitet är att beskriva vad vi kan kalla ett typisk svenskt kommunikationssätt, att problematisera huruvida ett typiskt svenskt kommunikationssätt finns och bli medveten om utmaningarna med att undvika generaliseringar när vi beskriver kultur. Det är även att ge möjlighet till att reflektera över vilka utmaningar och möjligheter det ”svenska sättet” kan ge i ett interkulturellt möte .
Instruktion ArbetsbladDina språkmöten
Syftet med denna aktivitet är att ge deltagarna möjlighet till att reflektera över språkets betydelse för interkulturell kommunikation och dela erfarenheter kring hur språklig kompetens kan vara en resurs i interkulturella möten. Det är även att skap en större medvetenhet kring hur språkliga barriärer i interkulturella möten kan överbryggas.
Instruktion Arbetsblad
Tips till samtalsledare
Leder du en grupp? Klicka då här. Klicka för att öppna överliggande ruta med mer informationJobba själv
Arbetar du själv med materialet? Klicka då här. Klicka för att öppna överliggande ruta med mer informationReflektera mera
Syftet med att reflektera är att fördjupa ditt lärande och ge dig möjlighet att göra kopplingar till din konkreta vardag. Frågorna nedan kan besvaras genom att reflektera skriftligt (lämpligt om du arbetar enskilt) eller så kan ni diskutera dem i par eller grupp.
- Vad lärde du dig utav modulen om interkulturell kommunikation?
- Vad lärde du dig utav modulen om vilken kommunikationsstil du själv föredrar?
- Vad överraskade dig?
- Vad blev du bekräftat i?
- Vad skulle du vilja förändra eller utveckla i ditt eget kommunikativa beteende för att skapa mer konstruktiva och effektiva interkulturella möten?
- På vilket sätt kan du använda det du har lärt dig i din yrkesroll/i din vardag?
- Vilka lärdomar skulle du dela med någon som inte har genomfört den här modulen?
Reflektera ännu mera
”Culture is communication and communication is culture”
Citatet ovan är taget från E T Halls bok The Silent Language (1959). Det pekar på den täta kopplingen mellan kultur och kommunikation. Starta en dialog i par eller mindre grupper utifrån frågorna nedan eller reflektera själv i din loggbok.
- Vad betyder citatet för dig?
- Hur tolkar du citatet i relation till din egen syn på kultur som begrepp?
- På vilket sätt hänger kultur och kommunikation ihop enligt dig?
- Hur ger citatet mening för dig i din vardag?