Vad handlar modulen om?
Om du vill bli bättre på att lösa interkulturella konflikter kommer du långt med den teori och de verktyg som tillhör interkulturell kompetens – och som du säkert redan har arbetat med.
Samtidigt finns det mycket kunskap kring just konflikter, deras dynamik och hur du kommunicerar i konflikter som är ett välbehövligt komplement till den interkulturella kompetensen.
När vi hamnar i konflikt blir vi ofta upprörda eller stressade. Vi har en tendens att tappa bort våra goda kommunikationsvanor och kan behöva fler och mer gedigna verktyg för att kunna hålla fast vid ett bra bemötande.
I denna modul fördjupar vi oss därför i konfliktlösning för att du ska kunna både förstå och analysera konflikter. Du får även enkla verktyg till att hantera konflikter i praktiken, speciellt när det gäller interkulturella möten.
Så här genomför du modulen steg för steg
Jobbar du i grupp? Då är det viktigt att en av er intar rollen som samtalsledare och lotsar er genom modulen. Läs om hur du förbereder och leder samtal i Kompetensverkstaden under menypunkten Vägledning till samtalsledaren.
- Läs först igenom kompetensmålen som står här till höger. Detta kan underlätta för dig i ditt lärande. Fundera gärna på vilka lärdomar som känns viktiga att få med – just för dig.
- Titta på filmen där Mette Lindgren Helde, utbildare i interkulturell kompetens, berättar om konfliktlösning i interkulturella möten. Sätt av lite tid till att reflektera över filmen, enskilt och/eller i grupp.
- Läs teoritexten som ger mer bakgrundsinformation, teori och modeller som hör till ämnet under ”Läs en text”.
- Genomför en eller två aktiviteter i grupp ledd av samtalsledaren enligt instruktionerna eller arbeta med dem själv.
- Ta en dialog och reflektera med en kollega utifrån reflektionsfrågorna eller reflektera själv genom att fundera eller att skriva.
- Använd gärna en loggbok till dina reflektioner, det är bra för ditt lärande. Du kan antingen välja ett eget anteckningsmaterial eller använda vår version, som du kan ladda ner här.
Läs en text
Inte alla interkulturella möten är konfliktfyllda. Och när konflikter uppstår i interkulturella möten handlar de inte alltid om kultur! Oavsett vad, är ett bra bemötande viktigt när vi hamnar i konflikt. Ofta är det svårare att vara konstruktiv när vi befinner os i en konflikt eftersom konflikter ofta rör upp många känslor. Finns det kulturella skillnader inblandade kan det bli extra vanskligt.
Utifrån detta är det viktigt att inneha en grundläggande kunskap om vad en konflikt handlar om, hur den trappas upp och ner och hur du löser den. Du behöver även träna din blick för vad kulturen betyder i konflikter och vad det innebär att ta hänsyn till kultur i konfliktlösningen.
Titta på filmen Konfliktlösning
Genomför aktiviteten
Förstå konflikten – analys
Syftet med denna aktivitet är att du ska lära dig analysera en konflikt som ett verktyg till bättre konflikförståelse som rustar oss för att hantera konflikter konstruktivt. Genom erfarenhetsutbyte kan vi upptäcka att vi alla har konflikter. Att enbart berätta om en konflikt för någon som lyssnar med närvaro kan ge nya värdefulla insikter och idéer till lösningar.
Instruktion ArbetsbladTa dialogen
Syftet med denna aktivitet är en ökad förståelse för värdet av att utforska egna och andras åsikter. Det är även att få verktyg till att föra en redig dialog i praktiken samt att få djupare insikter om dialogens kvalité och vad dialog kan bidra med i konfliktlösning. Det finns inget arbetsblad till denna aktivitet.
InstruktionTips till samtalsledare
Leder du en grupp? Klicka då här. Klicka för att öppna överliggande ruta med mer informationJobba själv
Arbetar du själv med materialet? Klicka då här. Klicka för att öppna överliggande ruta med mer informationReflektera mera
Syftet med att reflektera är att fördjupa ditt lärande och ge dig möjlighet att göra kopplingar till din konkreta vardag. Frågorna nedan kan besvaras genom att reflektera skriftligt (lämpligt om du arbetar enskilt) eller så kan ni diskutera dem i par eller grupp.
- Vad lärde du dig utav modulen om konfliktlösning generellt?
- Vad lärde du dig utav modulen om dina egna utmaningar i konflikter?
- Vad överraskade dig?
- Vad fick du bekräftat?
- Vad skulle du vilja ändra i ditt kommunikativa beteende i interkulturella möten som kan bli konfliktfyllda, för att skapa ett bra interkulturellt bemötande?
- På vilket sätt kan du använda det du har lärt dig i din yrkesroll/i din vardag?
- Vilka lärdomar skulle du dela med någon som inte har gjort den här modulen?